Czym jest RFID i jak działa?

Technologia RFID (tj. Radio Frequency Identification) automatyzuje i ułatwia zarządzanie zbiorami bibliotecznymi oraz skutecznie zabezpiecza je przed kradzieżą.

Na zbiory biblioteczne objęte systemem RFID naklejane są specjalne etykiety z układem elektronicznym (tzw. tagi) pozwalającym na zapisanie w nim kilku informacji. Dane te odczytywane są przez dostarczone przez nas urządzenia RFID m.in.: bramki przy wejściu, stanowiska selfcheck, wrzutnie, czytniki nablatowe czy mobilne (różdżka). W tagu zapisywane są informacje identyfikacyjne każdego egzemplarza pozwalające na:

  • Szybką, jednoczesną rejestrację wypożyczeń i zwrotów wielu egzemplarzy jednocześnie, bez konieczności odczytywania kodów kreskowych.
  • Zastosowanie urządzeń do samoobsługowej rejestracji wypożyczeń i zwrotów.
  • Zainstalowanie wrzutni, rejestrującej zwroty, funkcjonującej 24 godz. na dobę.
  • Bardzo szybkie i niezawodne przeprowadzenie skontrum za pomocą mobilnego czytnika, bez konieczności wyjmowania rejestrowanych egzemplarzy z półek.
  • Odnajdywanie pozycji umieszczonych w niewłaściwych miejscach.
  • Włączenie alarmu w przypadku przekroczenia bramki z książką o statusie „niewypożyczona”.

Jakie daje korzyści?

Prócz podstawowej korzyści polegającej na ochronie zbiorów przed ewentualną kradzieżą, system RFID znacznie usprawnia pracę biblioteki, przyspiesza cyrkulację zbiorów, zwiększa ich dostępność oraz stopień ich wykorzystania. Unowocześnienie usług bibliotecznych przyciąga nowych czytelników, poprawia wizerunek i relację biblioteki z jej użytkownikami. Warsztat bibliotekarski zostaje wyposażony w niezawodne narzędzia najwyższej jakości pozwalające łatwiej i szybciej zapanować nad porządkiem zbiorów, jednocześnie uwalniając bibliotekarzy od większości technicznych, pracochłonnych czynności związanych z zarządzaniem zbiorami.

Wdrożenie RFID

Wdrożenie RFID można podzielić na kilka etapów. Pierwszym efektem, jaki osiągniemy po umieszczeniu tagów i uruchomieniu rejestracji wypożyczeń z ich zastosowaniem, będzie znacznie zwiększenie sprawności obsługi czytelników. Kolejność następnych etapów zależeć będzie od potrzeb i priorytetów biblioteki:

  • zainstalowanie bramek przy wejściu uruchomi funkcję zabezpieczenia zbiorów,
  • wyposażenie biblioteki w przenośne czytniki umożliwi szybkie, bezbłędne skontrum,
  • instalacja urządzeń samoobsługowych dodatkowo zwiększy komfort obsługi czytelników i ograniczy pracochłonność tych czynności.

Dlaczego nie EM?

Pojawienie się technologii RFID w zastosowaniach bibliotecznych spowodowało rezygnację bibliotek ze stosowania prostych systemów zabezpieczenia zbiorów, podobnych do tych, które są używane w handlu detalicznym. Systemy te, w zależności od użytej technologii określane symbolami EM lub RF, pozwalają wyłącznie na zabezpieczenie zbiorów, nie oferując żadnych z dodatkowych funkcji udostępnianych przez RFID. Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że są to systemu zamknięte, których nie można rozbudować w przyszłości do systemu RFID. Systemy EM powodują także częste fałszywe alarmy, które nie występują w przypadku RFID.

Kiedy RFID?

Jeżeli Twoja biblioteka spełnia chociaż jedną z poniższych przesłanek:

  • zawiera cenne, warte zabezpieczenia zbiory,
  • notuje straty spowodowane kradzieżami zbiorów,
  • obsługuje duży ruch czytelników,
  • stosuje lub planuje zastosowanie wolnego dostępu do zbiorów,
  • zatrudnia lub planuje zatrudnienie bibliotekarzy dziedzinowych,

to bez wątpienia wdrożenie RFID przyniesie Twojej bibliotece wymierne korzyści.

Kontakt

W sprawach związanych z system RFID doradzi Państwu:

Jakub Krysiński

e-mail: jakub.krysinski@mol.com.pl
tel.: 58 669 80 77
 

Zapraszamy!